Metodika skirta viešųjų ir administracinių e. paslaugų kūrimo poreikiams, tačiau ją galima naudoti bet kokių kitų e. paslaugų tinkamumo naudotojams užtikrinimui.
E. paslaugų tinkamumo naudotojams metodika (toliau – Metodika), yra skirta projektų, įgyvendinamų Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ lėšomis, vykdytojams (toliau - Projektų vykdytojai) paaiškinti, kaip užtikrinti tinkamesnių viešųjų ir administracinių e. paslaugų sukūrimą ir priežiūrą. E. paslaugų tinkamumas šiame kontekste reiškia efektyvumą ir atsižvelgimą į tikslinių grupių naudotojų galimybes, poreikius, lūkesčius bei naudojimo kontekstą.
Metodikos tikslai yra padėti Projektų vykdytojams:
- gerinti žinias ir praktinę kompetenciją e. paslaugų tinkamumo naudotojams srityje;
- efektyviau pasiruošti e. paslaugų kūrimo projektams ir juos vykdyti;
- kurti ir vertinti naudotojų sąsajas vykdant e. paslaugų projektavimą, kūrimą, diegimą, ilgalaikę priežiūrą ir e. paslaugų tobulinimą;
- specifikuoti reikalavimus tiekėjams, rengiant e. paslaugų kūrimo projektų pirkimo dokumentus;
- prižiūrėti paslaugų pirkimo būdu vykdomus e. paslaugų kūrimo projektus.
Metodika skirta Ekonomikos augimo veiksmų programos prioriteto “Informacinė visuomenė visiems” viešųjų ir administracinių e. paslaugų kūrimo poreikiams, tačiau ją galima naudoti bet kokių kitų e. paslaugų tinkamumo naudotojams užtikrinimui.
Paslauga yra elementų visuma, kurianti vertę arba esanti vertinga jos naudotojui. Pagrindiniai paslaugos elementai yra:
- Žmogiškieji ištekliai
- paslaugos naudotojai ir jos teikėjai.
- Infrastruktūra
- informacinės, ryšių ir kitos technologijos, patalpos ir kiti fiziniai komponentai, reikalingi paslaugos teikimui.
- Komunikacija
- informacija, sukuriama ir naudojama paslaugos teikimo tikslais arba paslaugos tiekimo metu, bei keitimasis šia informacija tarp naudotojo ir paslaugos teikėjo.
- Procesai
- konkrečios veiksmų sekos ir sąlygos, kurių laikomasi teikiant paslaugą.
E. paslauga yra paslauga, teikiama nuotoliniu būdu, pasinaudojant įvairiais informacinių ir ryšių technologijų kanalais ir priemonėmis (pavyzdžiui, kompiuteriu, mobiliuoju telefonu, interaktyvia skaitmenine televizija ar kt.). Dažniausiai e. paslauga yra tik didesnės bendros paslaugos dalis:
Ši Metodika remiasi požiūriu, kad e. paslauga nėra vien tik informacinės technologijos, todėl e. paslaugos gyvavimo procesas turi apimti visus pagrindinius paslaugos elementus. Norint užtikrinti e. paslaugos tinkamumą naudotojams, taip pat būtina identifikuoti bendros paslaugos elementus ir jų kontekstą.
Siekiant užtikrinti e. paslaugos tinkamumą naudotojams, būtina vadovautis šiais kertiniais Metodikos principais, kurie suformuluoti pagal į naudotoją orientuoto dizaino reikalavimus:
- E. paslauga turi būti orientuota į naudotojų poreikius, tikslus, galimybes, ypatybes ir kontekstą.
- Naudotojai turi būti reguliariai įtraukiami į e. paslaugos gyvavimo procesą reguliariai atliekant tiesioginius tikslinių naudotojų tyrimus.
- E. paslaugos kūrimo ir tobulinimo veiksmai turi remtis tikslinių naudotojų grupių tyrimų rezultatais.
- E. paslaugos tinkamumą naudotojams turi reguliariai matuoti e. paslaugos vertinimo rodiklių sistema.
Kai e. paslaugos atsiradimą nulemia teisės aktai, šie kertiniai Metodikos principai skirti padėti nuspręsti kaip e. paslauga gali būti įgyvendinama, kad atitiktų naudotojų poreikius, tikslus, galimybes, ypatybes ir kontekstą.
Į viršųŠi metodika susideda iš dviejų esminių dalių:
- pirmoje aprašomos priemonės, padedančias užtikrinti kuriamų e. paslaugų tinkamumą;
- antroje aprašomas e. paslaugos gyvavimo procesas bei priemonių taikymas šio proceso etapuose.
Priemonės yra dviejų tipų:
Šioje dokumento dalyje pateikiamos Metodikoje naudojamos sąvokos. E. paslaugų tinkamumo gerinimo priemonių pavadinimai nėra pateikiami sąvokų sąraše, nes jie detaliai paaiškinami atskiroje dokumento dalyje.
Šioje dokumento dalyje išvardinamos ir detaliai aprašomos e. paslaugos tinkamumo gerinimui skirtos priemonės. Kiekviena priemonė priklauso vienam iš tipų:
- tyrimų priemonės – tai standartizuoti tyrimų metodai, skirti surinkti informaciją apie poreikius e. paslaugai, tikslines naudotojų grupes, naudojimo kontekstą ir kitus e. paslaugos aspektus;
- analizės ir dokumentavimo priemonės – tai dokumentavimo metodai, skirti aiškiai apibendrinti ir struktūrizuoti tyrimų ir e. paslaugos projektavimo metu gautą informaciją.
Priemonių sąrašas pateikiamas seka, kuomet pirmiau aprašomos priemonės, kurių rezultatai naudojami kitų priemonių įgyvendinimo metu.
Kiekviena priemonė turi savo privalumus ir rizikas, todėl naudojantis tik viena priemone, negalima užtikrinti e. paslaugos tinkamumo naudotojams. E. paslaugos tinkamumą ir kokybę užtikrina teisingai pasirinkti priemonių deriniai. Jie aprašomi prie kiekvieno e. paslaugos gyvavimo proceso etapo.
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas.
Tikslinė naudotojų grupė apibrėžiama remiantis tam tikrais naudotojų bruožais. Pavyzdžiui, vienai tikslinei grupei gali priklausyti naudotojai, dažniausiai naudojantys tas pačias funkcijas, turintys vienodą naudotojo patirtį, paslauga besinaudojantys panašiame kontekste, ir t.t. Tikslinė naudotojų grupė gali būti ne viena. Tokiu atveju svarbu nurodyti, kuri tikslinė naudotojų grupė yra pagrindinė.Informacija gali būti gaunama:
- atlikus naudotojų tyrimus,
- iš statistikos šaltinių,
- iš informacinės sistemos paslaugos teikimo metu sukauptos statistikos,
- iš e. paslaugos ekspertų (pvz. naudotojams informaciją ir pagalbą teikiančio personalo),
- kitų patikimų šaltinių.
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas.
Naudotojo portretas kuriamas remiantis kokybinių ir kiekybinių tyrimų rezultatais. Naudotojų portretų skaičius priklauso nuo tikslinių naudotojų grupių kiekio – vienas naudotojo portretas aprašomas vienai tikslinei naudotojų grupei. Naudotojų portretai kaip ir tikslinės naudotojų grupės gali būti prioretizuojamos pagal svarbą, taip padedant nustatyti, kurie e. paslaugos naudojimo scenarijai yra svarbiausi.Naudotojo portretas turi apimti šiuos elementus:
- demografinę, socialinę, tipiškos aplinkos informaciją;
- elgesio, įsitikinimų, tikslų aprašą;
- keletą tipiškų frazių, iliustruojančių požiūrį į e. paslaugą;
- keletą pasakojimų, nusakančių su e. paslauga susijusius poreikius;
- tipiško e. paslaugos naudojimo scenarijaus aprašą (rekomenduojama scenarijų užrašyti tarsi pasakojant istoriją, kuri nusako, kokias tipiškas veiksmų sekas atlieka naudotojas, siekdamas tam tikro tikslo ir koks būna jo pasiektas rezultatas; jei aprašoma keletas scenarijų, rekomenduojama nurodyti jų prioritetus).
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas.
- naudotojų požymiai, savybės, poreikiai, paslaugos naudojimo kontekstas, prioritetai ir motyvacija;
- naudotojų pasitenkinimas, patyrimas naudojant e. paslaugą;
- naudotojų nepasitenkinimo atvejai ir jų priežastys;
- poreikiai arba pageidavimai e. paslaugos sukūrimui arba patobulinimui.
Standartizuotos anketos yra statistiškai patikrintos ir atitinkančios geros praktikos reikalavimus. Tokių anketų pavyzdžiai yra Sistemos tinkamumo skalė (angl. System Usability Scale, SUS), Kompiuterio sistemos tinkamumo klausimynas (angl. Computer System Usability Questionnaire, CSUQ), bei anketa, pateikiama Metodinėse rekomendacijose dėl ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ priemonių lėšomis finansuojamų projektų metu sukurtų elektroninių paslaugų naudojimo ir vertinimo duomenų rinkimo bei rodiklių skaičiavimo. Sudarant naują anketą, būtina laikytis geros anketų sudarymo praktikos reikalavimų:- standartizuotą anketą;
- naujai sukurtą anketą.
Atliekant apklausą, svarbu pasirinkti tinkamą dalyvių skaičių. Minimalus reikalingas apklausos dalyvių skaičius priklauso nuo siekiamo rezultatų patikimumo (pasikliovimo lygmuo 95proc.): Tikslinės naudotojų grupės dydis +/- 3proc. paklaida +/- 5proc. paklaida +/- 10proc. paklaida
- Anketa turi būti sudaryta taip, kad reikalautų minimalių pildančiojo pastangų.
- Klausimai turi būti konkretūs (susiję su tiriamojo patirtimi ir/arba tiriama e. paslauga), atsakymų variantai – suprantami.
- Klausimai turi būti reikalingi ir tiesiogiai naudingi tyrimo tikslui.
- Klausimai turi būti paprasti ir tikslūs, paliekant kuo mažiau vietos galimoms formuluočių ir sudėtingų žodžių interpretacijoms.
- Anksčiau pateiktas klausimas neturėtų įtakoti po jo einančių klausimų atsakymų.
- Atviri klausimai neturėtų pasakinėti atsakymo variantų.
- Uždari klausimai negali būti dvigubi, pvz. „Ar mėgstate atostogauti prie ežero, ar prie jūros?“.
- Galima naudoti kontrolinius klausimus, kai reikia užtikrinti, kad tyrimo dalyvis atsakinėja sąžiningai. Tokiu atveju tas pats klausimas, tik kitaip suformuluotas, pateikiamas kitoje anketos vietoje. Bendrinės paskirties anketoje gali būti vienas arba du kontroliniai klausimai.
- Rekomenduojama vengti jautrių temų ir asmeninių klausimų. Jei jie tikrai reikalingi, formuluoti labai atsargiai.
Tikslinės naudotojų grupės dydis | +/- 3proc. paklaida | +/- 5proc. paklaida | +/- 10proc. paklaida |
500 | 345 | 220 | 80 |
1 000 | 525 | 285 | 90 |
3 000 | 810 | 350 | 100 |
5 000 | 910 | 370 | 100 |
10 000 | 1000 | 400 | 100 |
100 000 | 1100 | 400 | 100 |
1 000 000 | 1100 | 400 | 100 |
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas.
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas.
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas.
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas.
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo portretas;
- naudotojo sąsajos schemos (arba interaktyvus naudotojo sąsajos prototipas, arba veikianti sistema) kurios bus vertinamos.
Jei šio standarto kriterijai neatitinka e. paslaugos specifikos (pvz. paprastesnėms e. paslaugoms jie gali būti per sudėtingi), organizacija gali susikurti savo esminių e. paslaugos tinkamumo gairių sąrašą. Vietoje LST EN ISO 9241-110:2006 standarto kriterijų kaip vertinimo kriterijų rinkinį taip pat galima naudoti pagalbinį šios metodikos dokumentą „Tinkamumo problemų sprendimo gairės“. Dokumentas įvardina 111 e. paslaugose dažnai pasitaikančių tinkamumo klaidų bei paaiškina kaip jas ištaisyti. Kai vertinamas prieinamumas tikslinei neįgaliųjų naudotojų grupei, rekomenduojama naudoti „Neįgaliesiems pritaikytų interneto tinklalapių kūrimo, testavimo ir įvertinimo metodinių rekomendacijų“ gaires.
- Užduoties specifikos atitikimas (bendras tikslas: padėti naudotojui atlikti reikiamą užduotį atsižvelgiant į tos užduoties specifiką).
- Informatyvumas (bendras tikslas: leisti naudotojui bet kuriuo metu žinoti kur sistemoje jis yra, kaip ir kokius veiksmus gali atlikti).
- Naudotojo lūkesčių atitikimas (bendras tikslas: užtikrinti, kad darbas su sistema yra lengvai nuspėjamas).
- Išmokstamumas (bendras tikslas: padėti naudotojui lengvai išmokti naudotis sistema).
- Valdymo tinkamumas (bendras tikslas: leisti naudotojui valdyti sistemos darbo eigą ir tempą).
- Atsparumas klaidoms (bendras tikslas: minimizuoti klaidų taisymo poreikį ir jų įtaką darbui su sistema).
- Adaptavimo ir individualizavimo galimybės (bendras tikslas: leisti sistemą adaptuoti individualiems naudojimo poreikiams ir darbo įpročiams).
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo portretas;
- naudotojo sąsajos schemos (arba interaktyvus naudotojo sąsajos prototipas, arba veikianti naudotojo sąsaja), kurios bus testuojamos.
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo portretas;
- apklausa;
- naudotojų stebėjimas arba dienoraščio tyrimas;
- interviu su naudotojais.
- Kokioje aplinkoje ir kokiu gyvenimo atveju kyla poreikis e. paslaugai?
- Kaip e. paslauga naudojama?
- Su kokia kita naudotojo veikla (ir kitomis paslaugomis) siejasi?
- Kokius tikslus naudotojas kelia kiekviename žingsnyje, su kokiomis problemomis ir barjerais susiduria, kokios vertės ieško?
- Kitus e. paslaugos konteksto klausimus, svarbius pagal e. paslaugos specifiką.
- vaizduojami naudojo atliekami žingsniai siekiant tam tikro su e. paslauga susijusio tikslo;
- nurodoma, su kokiais paslaugos elementais naudotojas susiduria kuriame žingsnyje ir kokiame kontekste paslauga naudojasi;
- nurodoma, ką naudotojas jaučia, galvoja, patiria tam tikrame žingsnyje (remiantis atliktų tyrimų informacija);
- nurodoma, su kokiomis problemomis susiduria naudotojas.
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo portretas;
- apklausa;
- naudotojų stebėjimas arba dienoraščio tyrimas;
- interviu su naudotojais;
- naudotojo kelionės schema.
- naudotojo kelionę e. paslaugos gavimo metu;
- naudotojo ir e. paslaugos sąlyčio taškus;
- kas vyksta e. paslaugos teikimo metu, tačiau nėra matoma naudotojui.
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas.
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo portretas;
- apklausa;
- naudotojų stebėjimas arba dienoraščio tyrimas;
- interviu su naudotojais;
- naudotojo kelionės schema.
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo portretas;
- apklausa;
- naudotojų stebėjimas arba dienoraščio tyrimas;
- interviu su naudotojais; naudotojo kelionės schema.
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo portretas;
- apklausa;
- naudotojų stebėjimas arba dienoraščio tyrimas;
- interviu su naudotojais;
- naudotojo kelionės schema;
- naudotojo sąsajos schemos;
- svetainės medis;
- veiklos procesų schemos.
Sudaromos naudotojo sąsajos schemos, jos sujungiamos į interaktyvų prototipą. Tam dažniausiai naudojama speciali programinė įranga, pvz., Axure, Justinmind ir pan.
Prototipu imituojamas sistemos atsakas į naudotojo veiksmus, t. y., turi veikiančią navigaciją, veikiančius interaktyvius elementus, tačiau neturi jokios duomenų bazės, nėra susietas su informacinės sistemos infrastruktūra, neturi detalaus grafinio vaizdo, gali būti juodai baltas.Interaktyvaus prototipas gali būti:
- HTML formato, peržiūrimas naršyklėje (rekomenduojamas, lengviausiai peržiūrimas formatas ir leidžiantis geriausiai suvokti numatomą naudotojo sąsajos elgesį);
- interaktyvaus PDF formato (tinka tik nedidelės apimties ir nesudėtingo interaktyvumo prototipams).
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo sąsajos schemos (arba svetainės medis, arba interaktyvus naudotojo sąsajos prototipas, arba veikianti naudotojo sąsaja), kurių turinys yra šio tyrimo objektas.
Priklausomai nuo tyrimo tikslo, naudotojas gali atrinkti, grupuoti arba rūšiuoti korteles. Tyrimo moderatorius stebi naudotojo darbą ir užduoda papildomus klausimus.Ant kortelių gali būti užrašyta:
- E. paslaugos funkcijų pavadinimai – tokiu atveju tiriama, kaip naudotojas grupuoja funkcijas pagal savo suvokimo modelį.
- E. paslaugos sistemos navigacijoje naudojami pavadinimai – tokiu atveju tiriama, kokia navigacijos struktūra yra patogiausia naudotojui.
- Esminių e. paslaugos terminų pavadinimai – tokiu atveju tiriama, kurie terminai yra suprantami naudotojui, o kurie per sudėtingi.
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo sąsajų schemos (arba interaktyvūs naudotojo sąsajos prototipai, arba veikiančios naudotojo sąsajos versijos), kurios bus testuojamos.
Prieš šią priemonę turi būti parengta:
- suinteresuotų šalių sąrašas;
- tikslinės naudotojų grupės aprašas;
- naudotojo portretas;
- apklausa;
- naudotojų stebėjimas arba dienoraščio tyrimas;
- interviu su naudotojais;
- naudotojo kelionės schema;
- naudotojo sąsajos schemos;
- svetainės medis,
- interaktyvus naudotojo sąsajos prototipas.
Šioje dokumento dalyje aprašomas e. paslaugos gyvavimo procesas, bei kaip e. paslaugų tinkamumo gerinimo priemonės išdėstomos šio proceso etapuose.
Į viršųE. paslaugos gyvavimo procesą sudaro nuoseklūs arba persidengiantys (pvz. modernizavimo atveju) etapai:
- idėjos etapas;
- projektavimo etapas;
- realizavimo etapas;
- priežiūros etapas;
- modernizavimo etapas;
- likvidavimo etapas.
Šiame etape identifikuojamas naudotojų poreikis e. paslaugai, renkamos ir tyrinėjamos įvairios idėjos. Šiame etape atliekamų tyrimų tikslas yra kuo geriau suprasti naudotojus ir jų poreikius, bei identifikuoti tuos poreikius atitinkančias paslaugų idėjas. Analizuojamas platus e. paslaugos kontekstas: jau egzistuojančios panašios paslaugos, susijusios, dalinės ar alternatyvios paslaugos, bei jų teikimo būdai.
Būtinos priemonės ir jų naudojimo seka:
- Paruošiamas e. paslaugos suinteresuotų šalių sąrašas, parodantis kokios šalys turėtų įsitraukti į projektą ir kaip. Tai kartu yra ir pirmas žingsnis identifikuojant tikslines naudotojų grupes.
- Identifikuojamos tikslinės naudotojų grupės, nustatoma, kurios grupės yra svarbiausios. Kiekvienai grupei paruošiamas tikslinės naudotojų grupės aprašas (aprašas Idėjos etapo metu gali būti pildomas atlikus daugiau tyrimų).
- Atliekami tyrimai, skirti surinkti daugiau informacijos apie tikslinių grupių poreikius. Tyrimų eiliškumas ir apimtys projektuojamos pagal e. paslaugos specifiką. Pasirinktinai turi būti atliekami bent du iš šių trijų tyrimų (turi būti pasirinkti bent du tinkamiausi metodai, kad surinkti duomenys būtų kuo visapusiškesni ir atitinkantys e. paslaugos specifiką):
- apklausa;
- naudotojų stebėjimas (jeigu naudotojų stebėti tiesiogiai nėra įmanoma, galima naudoti dienoraščio tyrimą);
- interviu su naudotojais.
- Remiantis tyrimų rezultatais kiekvienai svarbiausiai tikslinei grupei paruošiama po naudotojo portretą, kuriame pateikiamas tipiško tikslinės naudotojų grupės atstovo aprašas visiems kitiems etapams.
- Remiantis tyrimų rezultatais kiekvienai svarbiausiai tikslinei grupei paruošiama po naudotojo kelionės schemą, kurioje pateikiami tikslinio naudotojo poreikiai ir naudojimo konteksto informacija visiems kitiems etapams.
Rekomenduojamos priemonės:
- Siekiant surinkti daugiau informacijos apie tikslines naudotojų grupes, papildomai galima naudoti šiuos tyrimo metodus: dienoraščio tyrimą (jei nebuvo naudotas kaip būtina priemonė), fokus grupes, tinkamumo vertinimus (tirti esančias arba susijusias paslaugas), tinkamumo testavimus (tirti esančias arba susijusias paslaugas).
- Siekiant aiškiau suprasti projekto vykdytojo arba kitų susijusių organizacijų e. paslaugos veiklą, gali būti naudojamos veiklos procesų schemos.
Kiekvienos išvardintos priemonės rezultatai dokumentuojami pagal priemonių aprašuose pateiktus reikalavimus. Visi šiame etape sukurti dokumentai turi būti naudojami kituose proceso etapuose detalesnių sprendimų priėmimui.
Šio etapo metu paruoštus dokumentus rekomenduojama naudoti Galimybių studijų dokumentuose, Investicinio projekto, Administracinio paslaugos teikimo aprašo ir kt. panašiuose dokumentuose.
Į viršųŠiame etape iš pirminių idėjų suformuluojamas konkretus e. paslaugos sprendimas, kuris bus įgyvendinamas Realizavimo etape. Taip pat turi būti aiškiai suformuluojama pasirinkto e. paslaugos sprendimo vertė naudotojams. Sprendimu turi būti atsižvelgiama į naudotojų poreikius ir Projekto vykdytojo biudžeto galimybes kokybiškai įgyvendinti suformuluotą sprendimą. Šis e. paslaugos sprendimas turi aiškiai apibrėžti visus pagrindinius būsimos e. paslaugos komponentus: žmogiškuosius išteklius, infrastruktūrą, komunikaciją, procesus. Šiame etape atliekama detali paslaugą teiksiančios organizacijos ir procesų analizė, parodanti, kokių visos organizacijos bei jos veiklos procesų pokyčių gali reikėti e. paslaugos sprendimo įgyvendinimui.
Būtinos priemonės ir jų naudojimo seka:
- Planuojamas įgyvendinti e. paslaugos sprendimas, dokumentuojamas šiomis priemonėmis:
- paslaugos schema (pradine versija);
- veiklos procesų schemomis (jei jos nebuvo ruoštos Idėjos etape).
- Informacinės sistemos (-ų), kurių pagrindu planuojama teikti e. paslaugą, funkcionalumo dokumentavimui naudojami naudotojo sąsajos schemos ir svetainės medis. Priemonės tinkamos ir naujos sistemos kūrimo atveju, ir tada, kai e. paslauga formuojama jau esančioje informacinėje sistemoje (pvz. Valstybės informacinių išteklių saveikumo platformoje).
- Projektuojant naudotojo sąsajos schemas, atliekami jų tinkamumo vertinimai. Vertinimus turi atlikti kvalifikuotas tinkamumo specialistas.
- Šiame etape planuojamas sprendimas pradedamas rodyti tikslinės naudotojų grupės naudotojams – turi būti atliekamas naudotojo sąsajos schemų tinkamumo testavimas.
Rekomenduojamos priemonės:
- Šiame etape rekomenduojama pradėti ruošti Interaktyvų naudotojo sąsajos prototipą (pradinę versiją), remiantis naudotojo sąsajos schemomis. Tą geriausia daryti, kai su schemomis atliktas bent vienas tinkamumo testavimas.
- Jei projektuojant sprendimą trūksta informacijos apie naudotojui suprantamus terminus ir navigacijos aiškumą, rekomenduojama atlikti kortelių rūšiavimą.
- Jei projektuojant sprendimą trūksta informacijos, ar naudotojui patogus tam tikras funkcionalumas, rekomenduojama atlikti papildomus tinkamumo testavimus. Testuojamos esančios, panašios arba susijusios naudotojo sąsajos.
- Jei projektuojant sprendimą susiduriama su keletu alternatyvų ir neaišku, kuri jų geresnė, rekomenduojama atlikti alternatyvių versijų testavimą.
Kiekvienos išvardintos priemonės rezultatai dokumentuojami pagal priemonių aprašuose pateiktus reikalavimus. Visi šiame etape sukurti dokumentai turi būti naudojami kituose proceso etapuose detalesnių sprendimų priėmimui.
Šio etapo metu paruoštus dokumentus rekomenduojama naudoti e. paslaugos kūrimo paslaugų pirkimo dokumentuose, pvz. techninėje specifikacijoje, pirkimo objektų aprašuose ir t.t.
Šiame etape Projekto vykdytojas turi nustatyti e. paslaugos vertinimo rodiklių sistemą. Nustatant vertinimo rodiklių sistemą kiekvienam e. paslaugos elementui vertinti išrenkami bent du kriterijai iš rekomenduojamų kriterijų sąrašo, bei nustatomos jų tikslinės reikšmės. Tikslinės rodiklių reikšmės turi būti nustatomos realizavimo etapo pabaigai ir 5 metų laikotarpiui nuo realizavimo etapo pabaigos (po reikšmę kiekvienų metų pabaigai). Reikšmės gali būti išreiškiamos absoliučiais skaičiais arba augimo procentu. Turi būti nustatomos prasmingos ir realistiškos rodiklių reikšmės, motyvuojančios Projekto vykdytoją gerinti e. paslaugos kokybę ir didinti jos sklaidą.
Į viršųŠiame etape atliekami e. paslaugos elementų kūrimo ir (arba) paruošimo paslaugos teikimui darbai, skirti įdiegti apsibrėžtą e. paslaugos sprendimą. Galimi du tipiški realizavimo etapo variantai:
- kai e. paslaugos teikimui kuriama nauja infrastruktūra, pvz. nauja informacinė sistema;
- kai e. paslaugos teikimui naudojama esanti infrastruktūra, pvz. nauja e. paslauga konfigūruojama jau veikiančioje informacinėje sistemoje.
Šio etapo priemonės tinka abiem realizavimo variantams. Atsižvelgiant į e. paslaugos sprendimo specifiką, šis etapas gali būti skaldomas į kelis atskirus projektus, pvz. informacinės sistemos sukūrimo projektą, organizacinės struktūros ir veiklos procesų pertvarkymo projektą ir t.t. Šio etapo rezultatas yra pilnai įgyvendintas e. paslaugos sprendimas.
Būtinos priemonės ir jų naudojimo seka:
- E. paslaugos realizavimo metu įgyvendinamo sprendimo informacija dokumentuojama šiomis priemonėmis:
- interaktyviu naudotojo sąsajos prototipu (galutine versija), kuris turi būti paruošiamas per pirmuosius 30 proc. etapo laiko;
- naudotojo sąsajos gairėmis, kurios turi būti paruošiamos per pirmus 50 proc. etapo laiko ir naudojamos užtikrinti viso e. paslaugos sprendimo naudotojo sąsajos vientisumą;
- paslaugos schema (galutine versija), kuri dokumentuojama etapo pabaigoje, kai aišku, koks e. paslaugos sprendimas yra realizuotas.
- Projektuojant Interaktyvų naudotojo sąsajos prototipą, atliekami jo tinkamumo vertinimai. Vertinimus turi atlikti kvalifikuotas tinkamumo specialistas.
- Šiame etape e. paslaugos sprendimas rodomas tiksliniams naudotojams: turi būti atliekami bent du tinkamumo testavimai – vienas su interaktyviu naudotojo sąsajos prototipu, kitas su demonstracine e. paslaugos infrastruktūros versija. Visi tinkamumo testavimai etape turi būti išdėstyti tokiu grafiku, kad liktų pakankamai laiko atlikti testavimų išvadose išvardintus pakeitimus.
Rekomenduojamos priemonės:
- Jei realizuojant sprendimą trūksta informacijos apie naudotojui suprantamus terminus ir navigacijos aiškumą, rekomenduojama atlikti kortelių rūšiavimą.
- Jei realizuojant sprendimą trūksta informacijos, ar naudotojui patogus tam tikras funkcionalumas, rekomenduojama atlikti papildomus tinkamumo testavimus. Testuojamos esančios naudotojo sąsajos ankstesnės versijos, panašios ir susiję naudotojo sąsajos, arba kuriamos naudotojo sąsajos interaktyvus prototipas.
- Jei realizuojant sprendimą susiduriama turima keletas galimų alternatyvų ir neaišku, kuri jų geresnė, rekomenduojama atlikti alternatyvių versijų testavimą.
Kiekvienos išvardintos priemonės rezultatai dokumentuojami pagal priemonių aprašuose pateiktus reikalavimus. Visi šiame etape sukurti dokumentai turi būti naudojami kituose proceso etapuose detalesnių sprendimų priėmimui.
Šio etapo pabaigoje vertinant baigtos kurti e. paslaugos tinkamumą pirmą kartą taikoma vertinimo rodiklių sistema. Išmatuojami visi nustatytos sistemos rodikliai ir palyginami su tikslinėmis rodiklių reikšmėmis. Rekomenduotina laikytis nuostatos, kad didesnis nei 30 proc. skirtumas nuo tikslinio rodiklio reikšmės (kai planuotas rodiklis nepasiektas) reiškia, jog e. paslauga įgyvendinta nepakankamai kokybiškai ir turi būti taisoma prieš ją pateikiant naudotojams; 30 proc. ir mažesnis skirtumas reiškia, kad e. paslauga gali būti pateikiama naudotojams, tačiau neatitikimai turi būti ištaisomi pagal galimybes kuo greičiau. Pažymėtina, kad galimi atvejai, kai net ir mažesnis nei 30 proc. skirtimas nuo nustatytų rodiklių rodo, jog e. paslauga sukurta nekokybiškai. Tokias atvejais e. paslauga turi būti pataisyta prieš pateikiant ją naudotojams.
Į viršųŠis etapas skirtas e. paslaugos veikimo priežiūrai, problemų sprendimui, bei vertinimo rodiklių stebėjimui. Šio etapo metu gali būti atliekami nedideli e. paslaugos elementų pakeitimai (pvz., atnaujinimai, reikalingi suderinamumui su naujomis interneto naršyklių versijomis), tačiau esminiai e. paslaugos pokyčiai traktuojami kaip atskiras modernizavimo etapas.
Būtinos priemonės ir jų naudojimo seka:
- Vertinimo rodiklių stebėjimui turi būti reguliariai atliekami e. paslaugos naudotojų tyrimai (tyrimų turinys turi atitikti užsibrėžtos vertinimo rodiklių sistemos poreikius): apklausos, tinkamumo vertinimai, tinkamumo testavimai.
- Veiklos rodiklių stebėjimui turi būti nuolatos fiksuojama e. paslaugos naudojimo statistika, skundų, užklausų, pasiūlymų informacija.
- E. paslaugos elementų pakeitimų sprendimai turi remtis e. paslaugos naudotojų tyrimų rezultatais. E. paslaugos elementų pakeitimai dokumentuojami paslaugos schemoje.
Rekomenduojamos priemonės:
- Jei kokybiškam pakeitimo įgyvendinimui trūksta informacijos apie naudotojų elgesį, tikslus, poreikius, įgūdžius, rekomenduojama atlikti papildomus tyrimus panaudojant šias priemones: apklausą, naudotojų stebėjimą, dienoraščio tyrimą, interviu su naudotojais, fokus grupę, tinkamumo vertinimą, tinkamumo testavimą.
Kiekvienos išvardintos priemonės rezultatai dokumentuojami pagal priemonių aprašuose pateiktus reikalavimus. Visi šiame etape sukurti dokumentai turi būti naudojami kituose proceso etapuose detalesnių sprendimų priėmimui.
Šio etapo metu reguliariai atliekami vertinimo rodiklių stebėjimai. Kiekvienas rodiklis turi būti išmatuojamas bent kartą per metus. Rekomenduotina laikytis nuostatos, kad iki 50 proc. skirtumas nuo tikslinio rodiklio reikšmės (kai planuotas rodiklis nepasiektas) reiškia, jog reikia atlikti priežiūros veiklos analizę ir paruošti konkrečių veiksmų planą e. paslaugos kokybės pagerinimui. Didesnis nei 50 proc. skirtumas nuo tikslinio rodiklio reikšmės (kai planuotas rodiklis nepasiektas) reiškia, kad reikia nedelsiant įvertinti poreikį modifikuoti arba likviduoti e. paslaugą.
Kiekvienais metais atliekamas rodiklių tikslinių reikšmių planavimas papildomiems metams (kad rodiklių tikslinės reikšmės nuolatos išliktų suplanuotos 5 metams į priekį). Rodiklių tikslinės reikšmės neturi būti dirbtinai mažinamos palyginus su ankstesnių metų tikslinėmis ir faktinėmis reikšmėmis siekiant dirbtinai pagerinti e. paslaugos teikimo rezultatus.
Į viršųŠis etapas vykdomas, kai e. paslaugai prireikia esminių pokyčių dėl teisinės bazės pasikeitimo, technologijų pasikeitimo, procesų arba komunikacijos pasikeitimo. Šio etapo poreikį taip pat gali įtakoti e. paslaugos vertinimo rodiklių sistemos rezultatai. Jei iš esmės keičiasi ir pagrindinė e. paslaugos tikslinė naudotojų grupė arba jos esminiai poreikiai, tai laikoma ne modernizavimu, o senos e. paslaugos likvidavimu ir naujos e. paslaugos kūrimu (pradedant nuo Idėjos etapo).
Būtinos priemonės ir jų naudojimo seka:
- Prieš atliekant e. paslaugos modernizavimą, turi būti ištirta, kaip e. paslaugos pakeitimų planai derinasi su naudotojų poreikiais. Tyrimų eiliškumas ir apimtys projektuojamos pagal e. paslaugos specifiką (tyrimo objektai gali būti tie patys kaip ir Idėjos etape, arba esant poreikiui gali būti modifikuoti pagal analizuojamo paslaugos modernizavimo specifiką). Pasirinktinai turi būti atliekami bent du iš šių trijų tyrimų (turi būti pasirinkti bent du tinkamiausi metodai, kad surinkti duomenys būtų kuo visapusiškesni ir atitiktų e. paslaugos specifiką):
- apklausa;
- naudotojų stebėjimas (jeigu naudotojų stebėti tiesiogiai nėra įmanoma, galima naudoti dienoraščio tyrimą);
- interviu su naudotojais.
- E. paslaugos modernizavimo metu atliekami e. paslaugos pakeitimai dokumentuojami atnaujinant šiuos e. paslaugos dokumentus:
- suinteresuotų šalių sąrašą;
- naudotojo kelionės schemas;
- veiklos procesų schemas;
- interaktyvų naudotojo sąsajos prototipą;
- svetainės medį;
- paslaugos schemą;
- naudotojo sąsajos gaires.
Rekomenduojamos priemonės:
- Siekiant surinkti daugiau informacijos apie tikslinės naudotojų grupės poreikius e. paslaugos modernizavimui, papildomai galima naudoti šiuos tyrimo metodus: dienoraščio tyrimą, fokus grupes, tinkamumo vertinimus (tirti esančias arba susijusias paslaugos), tinkamumo testavimus (tirti esančias arba susijusias paslaugas).
Kiekvienos išvardintos priemonės rezultatai dokumentuojami pagal priemonių aprašuose pateiktus reikalavimus. Visi šiame etape sukurti dokumentai turi būti naudojami kituose proceso etapuose detalesnių sprendimų priėmimui.
Į viršųŠis etapas vykdomas, kai e. paslauga pasidaro nebereikalinga dėl teisinės bazės pasikeitimo, tikslinių grupių poreikių pasikeitimo, technologijų pasikeitimo, rinkos pasikeitimo ar kitų svarbių priežasčių ir e. paslauga arba naikinama, arba pakeičiama kita e. paslauga. Šio etapo poreikį taip pat gali įtakoti e. paslaugos vertinimo rodiklių sistemos rezultatai. Likvidavimo etape svarbiausia dokumentuoti e. paslaugos tęstinumą, t.y. aiškiai įvardinti kaip naudotojų poreikiai bus patenkinami likvidavus e. paslaugą.
Į viršųRekomenduojamos priemonės ir jų naudojimo seka:
- E. paslaugos likvidavimas dokumentuojamas atnaujinant šiuos e. paslaugos dokumentus:
- suinteresuotų šalių sąrašą;
- veiklos procesų schemas;
- paslaugos schemą.
Šioje dokumento dalyje paaiškinama, ką turi apimti ilgalaikė e. paslaugos vertinimo rodiklių sistema, skirta užtikrinti e. paslaugos tinkamumą naudotojams. Rodiklių sistemos taikymas e. paslaugos gyvavimo proceso metu detaliau paaiškinamas kiekvieno proceso etapo apraše.
Ilgalaikė e. paslaugos vertinimo rodiklių sistema turi apimti visus pagrindinius e. paslaugos elementus:
- Žmogiškuosius išteklius – vertinamas naudotojų pasitenkinimas paslauga bei e. paslaugos naudojimo sklaida. Rekomenduojamų rodiklių pavyzdžiai:
- e. paslaugos naudotojai gerai ir labai gerai vertinantys e. paslaugos tinkamumą (tyrimui naudojama apklausa);
- skundų dėl e. paslaugos kokybės kiekis (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas);
- e. paslaugos naudotojų skaičius palyginus su visos paslaugos (visais kanalais) naudotojų skaičiumi (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas);
- naujų e. paslaugos naudotojų skaičius (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas);
- pasikartojančių e. paslaugos naudojimo atvejų rodiklis (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas).
- Infrastruktūrą – vertinamas informacinės sistemos (ir kitų infrastruktūros elementų, jei tokie yra) tinkamumas, greitis ir patikimumas, naudotojams atliekant veiksmus pagal esminius naudojimo scenarijus. Taip pat gali būti vertinamas patalpų ir kitų fizinių paslaugos komponentų patogumas naudotojams e. paslaugos teikimo metu. Rekomenduojamų rodiklių pavyzdžiai:
- kaip greitai naudotojas atlieka dažniausius e. paslaugos gavimui reikalingus veiksmus (tyrimui naudojamas tinkamumo testavimas);
- kiek naudotojų sėkmingai atlieka dažniausius e. paslaugos gavimui reikalingus veiksmus iš pirmo bandymo (tyrimui naudojamas tinkamumo testavimas);
- kiek klaidingų veiksmų padaro naudotojas atlikdamas dažniausius e. paslaugos gavimui reikalingus veiksmus (tyrimui naudojamas tinkamumo testavimas);
- kaip greitai naudotojas pasiekia galutinį tikslą (jeigu e. paslaugos teikime naudojamos ne tik informacinės ir ryšių technologijos) (tyrimui naudojamas tinkamumo testavimas);
- kiek laiko e. paslaugą teikianti naudotojo sąsaja yra prieinama naudotojams.
- Komunikaciją – vertinamas informacijos, naudojamos e. paslaugos teikime bei sukuriamos e. paslaugos teikimo metu, aiškumas, suprantamumas jos naudotojams. Taip pat gali būti vertinamas informacijos apsikeitimo greitis ir patikimumas e. paslaugos teikimo metu. Rekomenduojamų rodiklių pavyzdžiai:
- kiek naudotojų sėkmingai suranda esminę informaciją apie e. paslaugos veikimą iš pirmo bandymo (tyrimui naudojamas tinkamumo testavimas );
- vidutinis skundų išnagrinėjimo greitis (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas);
- užklausų (ir pagalbos kreipimųsi) apie e. paslaugos veikimą kiekis (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas);
- vidutinis atsakymo į užklausą greitis (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas).
- Procesus – vertinama kaip efektyviai organizuotos ir atliekamos su e. paslaugos teikimu susijusių veiksmų sekos. Rekomenduojamų rodiklių pavyzdžiai:
- kiek naudotojų aiškiai suvokia visą e. paslaugos veikimo eigą ir eiliškumą (tyrimui naudojama apklausa ir interviu su naudotojais);
- kiek organizacijoje trunka e. paslaugos suteikimas vienam naudotojui (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas);
- visos e. paslaugos suteikimo vienam naudotojui kaštai organizacijai (fiksuoja paslaugos teikėjas pagal galiojančias tvarkas).
Į viršųKuriant e. paslaugą, vertinimo rodiklių sistema pirmą kartą nustatoma projektavimo etapo metu remiantis atliktų tyrimų rezultatais bei atsižvelgiant į pasirinkto e. paslaugos sprendimo specifiką. Ši vertinimo rodiklių sistema nustato:
- e. paslaugos realizavimui taikomus kriterijus, vertinančius ar paslaugos realizavimas atliktas kokybiškai;
- e. paslaugos priežiūrai taikomus kriterijus 5 metų laikotarpiui nuo realizavimo etapo pabaigos (po reikšmę kiekvienų metų pabaigai), kuriais remiantis paslaugos teikimo metu reguliariai vertinama ar e. paslaugos kokybė atitinka tikslus.
Šioje dokumento dalyje pateikiami atsakymai į dažnai pasitaikančius klausimus apie Metodikos taikymą.
Informacinės sistemos gyvavimo ciklo metodika taikoma informacinei sistemai (toliau – IS), kuri yra vienas iš e. paslaugos elementų.
Kai e. paslaugai kuriama nauja IS, IS specifikavimas turi prasidėti tik tada, kai yra užbaigiamas e. paslaugos projektavimas. Dažnai suklystama e. paslaugos kūrimas prasidėjus nuo IS specifikavimo. E. paslauga nulemia IS tikslus ir apimtis, todėl IS specifikavimą reikėtų pradėti suprojektavus bendrą e. paslaugos sprendimą:
E. paslaugos idėjos ir projektavimo etapų metu išsiaiškinami naudotojų poreikiai ir apibrėžiamas e. paslaugos sprendimas (žmogiškieji ištekliai, infrastruktūra, komunikacija, procesai), nulemiantis IS tikslus, apimtį ir funkcijas, bei užtikrinantis, kad IS funkcionalumas įgalins teikti kokybišką e. paslaugą. Taip pat galima situacija, kai naujos e. paslaugos konfigūruojamos jau esančioje IS:
Tokiu atveju IS tampa ne vienos, o keleto e. paslaugų elementu ir apima keletui e. paslaugų reikalingą funkcionalumą.
IS realizavimo etapas gali būti įgyvendinamas įvairiais būdais. Bet kuriam pasirinktam būdui tinka visos e. paslaugos gyvavimo proceso priemonės, užtikrinančios e. paslaugos tinkamumą. Iteracinio, spiralinio arba inkrementinio būdo atveju tyrimų priemonės yra kartojamos iteracijose arba segmentuose ir naudojamos tirti atskiroms IS funkcionalumo dalims. Taip atliekama daugiau mažesnės apimties tyrimų. Visi procese numatyti dokumentai atitinkamai papildomi kiekvienos iteracijos arba segmento metu.
Ši metodika detaliai aprašo kaip kuriama e. paslauga. Tačiau analogiškas priemones rekomenduojama taikyti siekiant užtikrinti bet kokios IS tinkamumą naudotojams. Todėl šią metodiką galima lengvai panaudoti kuriant IS, skirtą vidaus administravimui – tiksline naudotojų grupe tampa darbuotojai, naudosiantys IS, ir IS kuriama taip, kad atitiktų jų tikslus, poreikius bei naudojimo kontekstą. Taikant metodiką tinka visos aprašytos tyrimų priemonės, tačiau taikant analizės ir dokumentacijos priemones nebūtina naudoti paslaugos schemos.
Kiekybiniams tyrimams naudotojai turi būti atrenkami taip, kad patikimai atstovautų visą tikslinę grupę. Tai reiškia, kad tiriami naudotojai turi gerai reprezentuoti visą tikslinės naudotojų grupės įvairovę. Tokiai atrankai yra naudojami standartiniai sociologijos metodai, kuriems taikyti reikalingas patyręs srities specialistas.
Kokybiniams tyrimams atrenkami atsitiktiniai naudotojai, atitinkantys esminius tikslinės naudotojų grupės kriterijus. Kriterijų atitikimui patikrinti naudojami trumpi kontroliniai klausimai (pvz. kiek laiko per dieną naudojatės internetu?). Į kokybinius tyrimus nerekomenduojama kviesti šių profesijų atstovus: psichologus, sociologus, žurnalistus, dizainerius, programuotojus, sistemų analitikus (nes jie linkę daugiau modeliuoti teoriškai įmanomus sprendimų variantus, o ne dalintis konkrečiais savo, kaip naudotojo, poreikiais).
Į viršų